Създаването на Fiat
Марката Fiat, със седалище в Торино, Северна Италия, произвежда и разпространява широка гама от леки и търговски автомобили и малки бусове на FIAT S.p.A. Компанията е част от FIAT Chrysler Automobiles Holding NV със седалище в Амстердам, Нидерландия. Името на марката е съкращение за Fabbrica Italiana Automobili Torino и е основана през 1989 от девет индустриалци. Сред тях е фамилията Анджели, която все още има значителен дял в компанията. През 1903г. Е направен първият износ. Отварянето на вече историческия завод в квартал Лингото в Торино поставя началото на индустриалното серийно производство през 1916г.
Голям успех в Италия
Марката много бързо става водещ производител на автомобили в Италия, подобрявайки значително масовата моторизация, особено по време на втората световна война. След 60-те години на 20-ти век, FIAT придобива луксозните марки Ferrari (през 1969), Maserati (през 1993), както и конкурентите си Alfa Romeo (през 1986) и Lancia (през 1969), всеки от които изцяло или частично. Навлизането им в Chrysler Group LLC е направено през 2013/2014, което превръща FIAT в седмия най-голям производител на коли в световен мащаб.
Предишни и настоящи модели
Fiat започва производството си ръчно с моделите 3 1/2 HP, 6/8 HP и 12 HP. Още през 1912г. модела Zero е първия, който влиза в серийно производство. Марката започва масово производство през 30-те години. Особено моделите 508 “Balilla” и малкия автомобил 500, който е известен като “Topolino” са били широко разпространени. Това важи и за Neu 500, който е строен след 1949г. Този “Cinquecento” (Петстотин) става култов и се произвежда до 70-те. Популярните производни от 500 са малкото комби “Giardiniera”, спортната версия от Abarth, както и версията направена от Стайр-Пуш в Австрия, която е била оборудвана с по-мощен двигател. По-късно по-големия 600, както и 770 (“Multipla”) са успешни. След 1934 компанията произвежда в бившия завод на NSU в Хайлброн популярни модели като “Jagst” и “Neckar”, които са много търсени през 50-те и 60-те. Въпреки добрите отзиви за тях, по-големите серии 1400, 1900 и 2300 никога не са успели да достигнат популярността на малките коли. В допълнение към това, компактния 850, който е предлаган и като кабриолет, както и моделите с четири врати 124, 125 и 128 са много популярни. През 70-те години, малкия автомобил Panda се превръща в легенда. Днес са особено търсени настоящия 500, новата Panda, третото поколение на Punto, както и компактния седан Bravo, малкия високопроходим автомобил Sedici и минивана 500L. Нашия онлайн магазин предлага резервни части за всички модели на FIAT, както и за моделите на други производители.