Карданните валове и диференциалите са важни елементи на трансмисията. Те се използват за предаване на задвижващия момент и разпределянето му между осите и колелата на автомобила.
Отличителни особености на различните видове компоненти
В зависимост от начина на закрепване, карданните валове могат да са еднокомпоненти, двукомпоненти и трикомпомонентни. Първите се монтират без използването на никакви лагери. Вторите се монтират с използването на един централен лагер, а третите – с два лагера. Лагерите могат да са от цилиндричен, конични или иглени. Валовете, от своя страна, могат да бъдат тръбни или телескопични. Последните имат шлицово съединение в средата си, което абсорбира аксиални натоварвания.
Съществуват и междуосеви (централни) и колесни диференциали. Първите са често срещани при автомобилите със задвижване на всички колела и служат за разпределяне на задвижващия момент между осите. Вторите се използват също и при автомобилите с предно и задно задвижване. Те разпределят задвижващия момент между колелата. Могат да имат разнообразна конструкция. В днешни дни можете да попаднете на:
- Управлявано от шофьора блокиране на диференциала. Тези компоненти разпределят задвижващия момент в съотношение от 50:50. Те се блокират ръчно.
- Torsen. Те се отличават със здравина и устойчивост на износване. Позволяват да се разпределя задвижващия момент в различни съотношения, например, 80:20. Обаче, не са подходящи за автомобили оборудвани с ESP.
- LSD. Диференциали с ограничено приплъзване. Те не изискват управление от шофьора и позволяват да се постигне голяма разлика между скоростите на въртене на двете колела.
- Виско муфи. Блокирането се подсигурява поради качествата на силиконовата течност, с която са пълни. Осите се задействат и изключват плавно без да се създават ударни натоварвания върху трансмисията.
- Haldex многодискови муфи. Те реагират бързо и притежават различни схеми на разпределяне на задвижващия момент. Те са добре съвместими с електронни системи, но са уязвими на прегряване под високи натоварвания.
Употреба и смяна: какво е нужно да знаете
- Сменяйте течността в диференциала (оста), трансмисията и раздатъчната кутия редовно. Уверете се, че количеството ѝ съответства на техническите изисквания на автомобила. Недостатъчното ниво на маслото причинява сериозно износване и прегряване на предавките, сателитните зъбни колела и шлицовете. Развалянето на тези компоненти може да се открие по различни признаци като влошена управляемост и тропане при рязко завиване. Интервалите на смяна на маслото са специфични за различните механизми и автомобили. Тази информация може да се открие в ръководството за обслужване на автомобила.
- Редовно смазвайте каретата на карданния вал. Препоръчва се да извършвате тази процедура на всеки 5000 – 6000 км или, например, когато сменяте маслото. Това ще помогне да избегнете недостиг на масло в лагерите, ще ги защитите от износване, корозия, прегряване и унищожаване. Признаците за неизправно каре на кардан са: характерен удар с метален звук при тръгване, вибрации при високи скорости и хрущене.
- Всеки път, когато обслужвате автомобила си, проверявайте крепежните елементи на механизмите и ги затягайте, ако е нужно. Те могат да се разхлабят. Този проблем се съпровожда от тежки удари от областта под автомобила веднага след задействане на трансмисията и вибрации.
topavtochasti.bg: само висококачествени автомобилни части
Винаги можете да купите карданни валове и диференциали от нашия онлайн магазин. Едно от основните ни предимства е старателно подбраният асортимент от продукти, които покриват изискванията на авто ентусиастите притежаващи коли от по-стари поколения и модели, които току-що са излезли от производствената линия. Така че, няма да ви е трудно да намерите резервена част за колата си. Ако е нужно, специалистите ни ще ви помогнат с това.