Съединителят е важен механизъм, който може да се открие в автомобилите с ръчна скоростна кутия. Шофьорът натиска педала на съединителя, за да сменя предавки, а също и когато автомобилът е спрян. Това позволява на двигателят да се разкачи от скоростната кутия за смяна на предавки и след това да се съедини плавно отново, предотвратявайки износването и разрушаването поради ударни натоварвания. Той се състои от притискателен и задвижващ диск, капак на съединителя, маховик, освобождаващ лагер, вилка и други компоненти.
Отличителни особености на различните видове съединители.
Съединителят може да е сух или мокър. Сухият съединител е най-често срещаният вид. Връзката между двигателят и трансмисията се подсигурява чрез сухо триене между задвижващия и притискателния диск.
При мокрият съединител, дисковете са потопени в маслена вана и се съединяват по-плавно, Освен това, този механизъм има по-висока производителност, защото дисковете се охлаждат по-добре. Най-често се срещат при трансмисиите с двоен съединител.
Тези системи могат да се различават и по броя дискове също. Съединителите с един диск са най-евтините, но същевременно най-малко ефикасните. Двудисковите и многодисковите механизми могат да предават по-висок задвижващ момент, докато са със същия размер.
Има солидни и двумасови маховици. Първите имат проста конструкция и са известни с издръжливостта си. Вторите са станали по-популярни напоследък, защото абсорбират вибрации и шум и понижават натоварването върху трансмисията.
Употреба и смяна: какво е нужно да знаете
- Веднага щом смените предавка, махайте крака си от педала на съединителя. В противен случай, ако натиснете педала случайно, съединителят ще започне да се приплъзва, може да забележите миризма на изгоряло в салона, а производителността на автомобила ще се наруши.
- Премахвайте течовете в двигателното отделение навреме. Гарнитурите на двигателят, от които тече лубрикант, могат да доведат до омазняване и замърсяване на съединителя, причинявайки приплъзването му. Това води до по-бавно ускорение и може да усещате тресене и вибрации, когато сменяте предавки или ускорявате.
- Ако спирате за известно време, например, на светофари или в задръстване, превключвайте на неутрална предавка: навикът да държите педала на съединителя натиснат може да повреди лагера. Шум при активиране на механизма е признак за неизправност. Понякога, ако освобождаващият лагер е блокирал, педалът няма да се връща в нормалното си положение след натискане.
- Не претоварвайте автомобила си. Продължителното шофиране нагоре по хълм с ремарке, рязкото ускорение или, например, или опит да излезете от пряспа сняг чрез люлеене на автомобила могат да причинят изгаряне на фрикционните дискове. Миризма на изгоряло и буксуване на колелата са симптоми за това.
- Избягвайте агресивното шофиране. Резките тръгвания (с буксуване) и рязкото освобождаване и натискане на педала отслабват демпферните пружини и причиняват лющене на фрикционните дискове. Тези неизправности са съпроводени от вибрации при тръгване.
topavtochasti.bg: само висококачествени автомобилни части
Можете да купите висококачествени компоненти за съединителя на автомобила си от нашия онлайн магазин. Специалистите ни с радост ще ви помогнат да изберете резервните части, от които се нуждаете. Те също ще ви кажат как можете да спестите от покупките си.